- Brno
- INDEX NOSLUŠ s.r.o.
Pracovní smlouva na dobu určitou i neurčitou, její obsah a vzor
- Co to je pracovní smlouva
- Náležitosti pracovní smlouvy
- Kdy je pracovní smlouva neplatná
- Druh práce - na co si dát pozor
- Další podstatné náležitosti pracovní smlouvy
- Pracovní smlouva vzor
- Pracovní smlouva na dobu neurčitou a pracovní smlouva na dobu určitou
- Smlouva na dobu určitou - výhody a nevýhody
- Smlouva na dobu neurčitou - výhody a nevýhody
- Jak pracovní smlouvu měnit
- Jak pracovní smlouvu ukončit
V dalším článku týkajícím se pracovní smlouvy si vysvětlíme vše, co se týká zkušební doby, jak ji lze prodlužovat. Podíváme se na dodatky k pracovní smlouvě (připravili jsme pro vás i vzor dodatku k pracovní smlouvě). Zjistíme, jak vypadá pracovní smlouva na zkrácený úvazek.
Co to je pracovní smlouva
Proč se uzavírá pracovní smlouva? Jakákoliv práce, kterou zaměstnanec odvede pro svého zaměstnavatele, musí být podložena pracovní smlouvou nebo dohodou (přesněji jednou z dohod konaných mimo hlavní pracovní poměr, tuto problematiku řešíme v článku Dohody)
Podpisem pracovní smlouvy je založen pracovní poměr. Jeden originál zůstává zaměstnanci, druhý si nechává zaměstnavatel v osobní složce zaměstnance.
Práce, která je konána bez podpisu pracovní smlouvy či dohody, je práce na černo, a je nelegální.
Aktuální nabídka práce |
Náležitosti pracovní smlouvy
Teď na chvíli zamíříme do zákoníku práce a řekneme si, jaký je obsah pracovní smlouvy. Pracovní smlouva musí splňovat určité formální a obsahové náležitosti definované zákoníkem práce, zákonem č. 262/2006 Sb.
- Musí být uzavřena písemně, vytištěna a podepsána oběma stranami, tedy zaměstnancem i zaměstnavatelem, a to nejpozději v den nástupu zaměstnance do zaměstnání.
- Je běžnou praxí, že se pracovní smlouva podepisuje i několik týdnů před nástupem, aby zaměstnanec měl jistotu, že o pozici nepřijde.
- Zaměstnavatel se dopouští přestupku, pokud pracovní smlouvu neuzavře písemně nejpozději první pracovní den zaměstnance. Inspektorát práce může udělit pokutu až do výše 10 milionů korun.
Pracovní smlouva musí obsahovat 3 údaje:
- Druh práce, kterou bude zaměstnanec pro zaměstnavatele vykonávat. Zaměstnanec by si měl zkontrolovat, zda druh práce není příliš nekonkrétní; v takovém případě by mu zaměstnavatel mohl zadávat velmi široký okruh úkolů.
- Místo výkonu práce - běžně se stanovuje obec jako místo výkonu práce. Naopak zaměstnanci pracující jen z domova mívají jako místo výkonu práce přesnou adresu. Oproti zaměstnancům, kteří cestují po celé České republice a domluvili se tak se zaměstnavatelem, mohou mít místem výkonu Českou republiku. Místo výkonu je důležité pro určení nároku na cestovní náhrady. Pokud vás zaměstnavatel vyšle mimo sjednané místo výkonu práce, vzniká vám nárok na cestovní náhrady.
- Den nástupu do zaměstnání - dnem nástupu vzniká váš pracovní poměr. Většinou se jedná o první den v měsíci. Pokud je datum nástupu sjednáno na 1. den v měsíci, který je státním svátkem, nebo sobota či neděle, po dohodě se zaměstnavatelem do práce nemusíte (nebudete mít naplánovanou směnu), ale váš pracovní poměr 1. začne.
Kdy je pracovní smlouva neplatná
Zákoník práce stanovuje náležitosti, které pracovní smlouvy musí obsahovat. V případě, že tyto náležitosti neobsahuje, nebo nejsou tyto náležitosti přesné, může být pracovní smlouva neplatná.
Pracovní smlouva je neplatná, pokud:
- Nebyla uzavřena písemně a obě smluvní strany smlouvu nepodepsaly;
- Byla uzavřena a podepsána až po nástupu zaměstnance do zaměstnání;
- Den nástupu do práce není ve smlouvě sjednán;
- Ve smlouvě chybí informace o místu výkonu práce;
- Druh práce byl stanoven velmi široce;
- Druh práce je nahrazen popisem pracovní náplně;
- a další ustanovení, která chybí nebo jsou v rozporu se zákoníkem práce.
Neplatná nemusí být vždy celá pracovní smlouva, ale například jen jedna část. Stává se, že zaměstnavatelé do smlouvy dají ujednání, které říká, že zaměstnance mohou převést na jiný druh práce, pokud mu tuto skutečnost oznámí 5 pracovních dní před samotným převodem. Toto ustanovení pracovní smlouvy je neplatné, avšak ostatní ustanovení pracovní smlouvy (pokud jsou v pořádku), platná jsou.
Druh práce - na co si dát pozor
Druh práce musí být v pracovní smlouvě uveden, to je povinnost, kterou stanovuje zákoník práce. Je však na zaměstnavateli, jak široce či úzce druh práce stanoví. Pro zaměstnavatele i zaměstnance je důležité, že zákoník práce dovoluje, aby pracovní smlouva obsahovala i více druhů práce. Přesněji, nezakazuje to.
Druh práce nesmí být stanoven velmi široce, například “práce v kanceláři”, protože pak by zaměstnanec musel vykonávat vše, co se v kanceláři vykonávat dá. Od kopírování dokumentů, přes úklid kanceláře.
Na druhou stranu, je-li stanoven velmi úzce, například “kopírování dokumentů”, nemůžete zaměstnanci říci, aby okopírované dokumenty donesl do zasedací místnosti.
Jedná se samozřejmě o extrémní příklady
Další podstatné náležitosti pracovní smlouvy
Něco vám ve výše popsané pracovní smlouvě chybí? Máte pravdu! Zatím jsme uvedli body, které nařizuje zákoník práce. Ale takovou smlouvu by nikdo z nás nepodepsal, proto se do smlouvy přidávají i další náležitosti.
Do pracovních smluv se standardně přidává:
- Identifikace zaměstnavatele.
- Obchodní název společnosti; sídlo společnosti; identifikační údaje; jméno a pozice osoby, která společnost pro potřeby pracovní smlouvy zastupuje.
- Identifikace zaměstnance.
- Jméno, příjmení; adresa trvalého bydliště; datum narození.
- Nedoporučujeme vkládat informace o mobilním telefonu či emailu. Při změně by bylo nutné vytvořit dodatek k pracovní smlouvě.
- Zkušební doba a její délka.
- Doba, na jakou je pracovní smlouva uzavřena, tedy zda se jedná o pracovní smlouvu na dobu neurčitou či pracovní smlouvu na dobu určitou.
- Pracovní doba - například 40 hodin týdně pro zaměstnance pracujícího 5 dní v týdnu po 8 hodinách. Pracovní doba může být rozvržena pravidelně či nepravidelně.
- Mzda nebo plat. Doplněno o informaci, kdy k výplatě dochází.
- Mzda je odměna za vykonanou práci v soukromém sektoru. Plat náleží zaměstnancům státním, obcí nebo příspěvkových organizací.
- Mzda nebo plat mohou být určeny tzv. mzdovým výměrem, nejsou tedy určeny v pracovní smlouvě.
- Mzda nebo plat určený v pracovní smlouvě může být měněn pouze dodatkem k pracovní smlouvě, se kterým obě strany musí souhlasit.
- Mzda určená mzdovým výměrem může být ze strany zaměstnavatele jednostranně změněna, a vy jako zaměstnanec se změnou souhlasit nemusíte.
- Povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance. Základní seznam povinností zaměstnance, může být doplněn o mlčenlivost.
- Benefity, včetně nároku na dovolenou. Tato část nemusí být ve smlouvě zakotvena, protože v případě změny benefitů by zaměstnavatel potřeboval písemný souhlas zaměstnance (zaměstnanec a zaměstnavatel by museli podepsat dodatek k pracovní smlouvě).
Pracovní smlouva vzor
Připravili jsme pro vás pracovní smlouvy na dobu neurčitou i na dobu určitou, zde vzor, který si můžete jednoduše stáhnout. Pracovní smlouva ke stažení.
Vzor pracovní smlouvy, kterou jsme pro vás připravili, je obsáhlý, obsahuje všechny náležitosti. Existuje také jednoduchá pracovní smlouva, která obsahuje jen nejdůležitější údaje a většinou vše ostatní se řeší potvrzením interních směrnic společnosti. Vzor této jednoduché pracovní smlouvy dáváme ke stažení.
Pracovní smlouva na dobu neurčitou a pracovní smlouva na dobu určitou
Pokud je pracovní smlouva sjednána na dobu neurčitou, nezná zaměstnanec ani zaměstnavatel konec vzájemné spolupráce. Výpověď pracovní smlouvy můžete dát způsoby, které určuje zákoník práce, a jejichž seznam jsme pro vás připravili.
Zaměstnavatel má možnost se se zaměstnancem dohodnout na tom, že jejich spolupráce bude trvat dobu určitou. V tomto případě zaměstnavatel i zaměstnanec znají přesné datum ukončení spolupráce.
Doba určitá musí být v pracovní smlouvě přesně vymezena. Pracovní poměr může být sjednán například:
- Na dobu určitou, a to do DD.MM.RRRR.
- Na dobu určitou, a to jako zástup po dobu mateřské a rodičovské dovolené (bude-li čerpána) paní Jany Novákové, včetně její případné dovolené čerpané mezi mateřskou a rodičovskou dovolenou, nejdéle však na dobu 3 let.
- Na dobu určitou, a to do návratu paní Jany Novákové z dlouhodobé pracovní neschopnosti, nejdéle však na dobu 3 let.
Maximální délka takové spolupráce jsou 3 roky a může být opakován nejvýše dvakrát. Třetí prodloužení pracovní smlouvy na dobu určitou by již pro zaměstnance automaticky znamenalo pracovní poměr na dobu neurčitou (s tím, že zákoník práce umožňuje zaměstnavateli ve výjimečných případech prodloužit vícekrát).
Aktuální nabídka práce |
Co se stane na konci doby určité?
Jsou tři možné scénáře:
- Zaměstnavatel vám nabídne smlouvu na dobu neurčitou.
- Pokud po datu ukončení spolupráce zaměstnanec stále pro zaměstnavatele pracuje s jeho vědomím, pak se pracovní smlouva automaticky mění na dobu neurčitou.
- Pracovní poměr zaměstnance končí datem sjednaným v pracovní smlouvě.
Smlouva na dobu určitou - výhody a nevýhody
Hlavní výhodou je, že obě strany, tedy zaměstnanec i zaměstnavatel, vědí, kdy jejich spolupráce končí. Zaměstnanec má limitovanou dobu na to, aby ukázal, co vše umí, a přesvědčil zaměstnavatele k tomu, aby nabídl spolupráci na dobu neurčitou.
Nesporná výhoda je na straně zaměstnavatele v případě, že není s výkonem svého zaměstnance spokojený. Pracovní poměr skončí uplynutím doby, na kterou byl sjednán.
Smlouva na dobu neurčitou - výhody a nevýhody
Zde je nesporná výhoda na straně zaměstnance, který má své místo více méně jisté, a pokud neporuší své povinnosti závažně, je pro zaměstnavatele složité s ním pracovní poměr ukončit. Z výzkumů vyplývá, že zaměstnanci jsou loajálnější, když mají podepsanou pracovní smlouvu na dobu neurčitou.
Pro zaměstnavatele výhoda spočívá v tom, že investuje do svých zaměstnanců čas i finanční prostředky, a na oplátku očekává, že se tato investice vrátí.
K nevýhodám můžeme uvézt, že ukončení pracovního poměru na dobu neurčitou je složitější.
Jak pracovní smlouvu měnit
Ustanovení v pracovní smlouvě lze menit jen písemnými dodatky k pracovní smlouvě, ústní dohoda o změně je nedostačující.
Abyste věděli, co vše se dá v pracovní smlouvě změnit, a jak by měl dodatek vypadat, přečtěte si náš článek, který odpoví na všechny vaše dotazy.
Jak pracovní smlouvu ukončit
Závěrem si pojďme říci, jak správně pracovní poměr ukončit. Protože se jedná o velké téma, připravili jsme samostatný článek.
K hlavním pravidlům patří, že ukončení pracovního poměru musí proběhnout písemnou formou. Se svým zaměstnavatelem se domluvte, nechcete si přece zabouchnout dveře.
Nezapomeňte, že ve většině případů vám běží takzvaná výpovědní doba, po kterou stále musíte chodit do práce a pracovat.
Aktualizováno 9. dubna 2024